Misundelse er en grim ting...

De famøse dyrekort

I snart 2 uger har debatten om de famøse dyrekort fra Dansk Supermarked raset. Jeg ved dog ikke, om jeg vil kalde det en debat, da den har været ret ensidig i hvert fald på de sociale medier. Folk har virkelig været rystet i deres grundvold over, at nogle få forældre har kunnet finde på at klage til ombudsmanden over Dansk Supermarkeds kampagne med dyrekortene. Jeg har da også, i mit stille sind, tænkt at en klage til forbrugerombudsmanden måske var lidt overkill. Men den shitstorm der har været og stadig er på de sociale medier (bare i dag har der på min væg været 10 forskellige opslag og delinger, hvor folk giver udtryk for deres foragt), har da fuldstændig blæst mig omkuld. Folk lægger bestemt ikke skjul på deres harme og vrede over disse forældre og de tøver skam heller ikke med at generalisere over en hel generation af forældre og børn. “Tonen” i debatten har været hæslig. Enten er du enig eller også er du billedet på den typiske curlingforælder, der fejer alle forhindringer væk for dine børn. Der er bare ikke en gylden middelvej.

Jeg mindes med glæde den lignende kampagne Dansk Supermarked havde kørende sidste år. Børnene var glade og spændte, når de fik en pakke med kort. De havde bogen med i skole og byttede de overskydende kort til de manglende kort med deres klassekammerater. Glæden og stoltheden var stor, da samlebogen endelig var fuld. Ved dette års kampagne er glæden og spændingen bestemt ikke mindre, men det sjove ved at tage bogen med i skole er der ligesom ikke, da der ikke er nogen af bytte med. Alle deres klassekammerater mangler præcis de samme kort som dem selv. Så derfor klinger det også lidt hult, når Mads Hvitved Grand, kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked, udtaler; “Styrken ved kampagnen er jo netop, at den rummer et meget stort socialt element. Sjældent er så mange frikvarterer og legeaftaler blevet brugt på at lege med dyrekort, lære om fisk og havdyr – og så i øvrigt bytte sig frem til eventuelt manglende kort i samlingen”. Hverken jeg eller mine børn græder snot over de manglende kort i samlebogen og vi overlever skam også, at bogen ikke bliver fyldt op, for jeg hverken kan eller vil bruge de 76.400kr som DR2’s Detektor har regnet ud, det vil koste i indkøb, hvis du vil være 95% sikker på at få alle kortene til bogen. Men selvom vi er glade for de kort vi har, må jeg vel godt mene, at Dansk Supermarked har skudt forbi deres eget mål (det sociale element) med denne kampagne (også uden at jeg skal hænge ud og klynges op;-))?

Screenshot_2015-05-09-13-57-53

Jeg skammer mig faktisk også en lille smule over at være dansker, når en debat tager sådan en drejning og bliver så personlig med øgenavne og skældsord.

Screenshot_2015-05-09-13-57-02

Jeg er også ked af, at mine børn skal vokse op med børn med SÅDANNE forældre, der finder det legalt at kaste om sig med skældsord, øgenavne og være nedladende bare fordi man ikke er enig.

Screenshot_2015-05-09-14-14-30Vores alle sammens Morten Resen (som vel nærmest er blevet ophøjet til heltestatus) vil så gerne have, at vi lærer vores børn, at de ikke kan få alt i verden. Jeg vil også rigtig gerne lære mine børn at debattere med værdighed og med respekt for modparten og dennes argumenter.wpid-2015-05-09-14.36.19.jpg.jpegI medens jeg kigger i vores ukomplette, men dog spændende og lærerige, bog med tilhørende byttekort, vil jeg da lige tænke over, hvem jeg synes er værst; De forældre der har klaget eller alle dem der frådende har kastet sig over disse forældre og deres børn;-).

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

 

Næste indlæg

Misundelse er en grim ting...